Zegro winnaar van de Hart van Rotterdamprijs 2017

23 mei 2017

Afgelopen donderdag organiseerde MKB Rotterdam en het WerkgeversServicepunt Rijnmond voor de 7e keer de MKB lenteborrel op De Delft. Voor de 2e keer ook weer in samenwerking met Yes We Care i.v.m de uitreiking van de Hart voor Rotterdamprijs. De Hart voor Rotterdam prijs is een ondernemersprijs prijs om ondernemers te inspireren op het gebied van maatschappelijk betrokken ondernemen. Ieder jaar heeft de prijs een ander thema. Het is vorig jaar begonnen met het thema ‘jeugdwerkloosheid’. Het thema van dit jaar was ‘participatie door mensen met een arbeidsbeperking’ en wethouder Struijvenberg (werkgelegenheid en economie van de gemeente Rotterdam) was aanwezig om de Hart van Rotterdamprijs uit te reiken aan de winnaar.

 

Via de accountmanagers van het WerkgeversServicepunt Rijnmond waren er totaal 26 bedrijven genomineerd voor deze prijs. Allemaal bedrijven die al werken met mensen uit de doelgroep van de wet Banenafspraak. Uit deze 26 bedrijven selecteerde een onafhankelijke jury een top 5 van bedrijven: Verstegen, Donker Fuel, Zegro, Keraf en Recreatiecentrum Zevenkampsering.

 

De jury (bestaande uit o.a: Leo Peeters Weem, directeur Rabobank, Paul Hofstra, directeur Rekenkamer, Han Biemans, directeur Hogeschool Rotterdam) heeft een meting gedaan op basis van de gegevens over deze genomineerden. Hierin is gekeken naar bepaalde criteria zoals; kan de doelgroep omschreven worden als “mensen met een arbeidsbeperking”, aantal vaste contracten en werkervaringsplekken, de grote van het bedrijf en de verhouding van het aantal garantiebanen en de motivatie om met mensen met een arbeidsbeperking aan de slag te gaan.

 

De winnaar van de Hart voor Rotterdamprijs is geworden: Zegro.

Zegro (groothandel voor horeca en grootverbruik) is een echt Rotterdams familiebedrijf. Zegro is ruim voor de ingang van de wet Banenafspraak begonnen met het aanbieden van arbeidsplaatsen voor de doelgroep. Inmiddels hebben zij een groot aantal mensen uit de doelgroep in dienst, waaronder veel vaste contracten en een aantal tijdelijke contracten die bij goed functioneren worden omgezet in een vast contract. Ruim 7,5% van het totale personeelsbestand is vanuit de doelgroep. Daarnaast staat Zegro ervoor open om dit percentage verder uit te breiden. Zegro is daarmee een groot voorbeeld voor andere ondernemers.