‘In marketing kan ik mijn creativiteit kwijt’

2 oktober 2018

Volgens de Wet banenafspraak, onderdeel van de Participatiewet, moet de gemeente Rotterdam veertig garantiebanen per jaar invullen tot en met 2023. Sjoerd ging aan de slag als marketingmedewerker bij het WerkgeversServicepunt Rijnmond.

‘Ik beheer onder andere de website en de socialmediakanalen, doe de vormgeving en productiebegeleiding voor communicatie-uitingen en ondersteun de marketingadviseur’, vertelt Sjoerd. De klachten die hij aan het letsel als gevolg van het ongeluk heeft overgehouden belemmeren hem niet in zijn werk. Ver lopen of trappen lopen is lastig, zijn fijne motoriek is aangetast en hij heeft soms spasmes. Ook is hij sneller vermoeid, omdat hij meer energie verbruikt om te functioneren. ‘Ik moet daar natuurlijk wel rekening mee houden, maar ik kan mijn werk goed doen.’ Lachend: ‘Ik heb wel een aangepaste bureaustoel maar dat komt omdat ik 2.07 meter ben.’

Hij was niet lang werkloos maar de zoektocht naar een passende baan was toch niet gemakkelijk. Sjoerd: ‘Ik heb na mijn opleiding een jaar gewerkt bij het mediabureau waar ik ook stage liep. Met het bureau ging het niet zo goed dus daar was geen toekomst voor mij. Toen ben ik eerst zelf op zoek gegaan naar een nieuwe baan. Ik werd wel regelmatig uitgenodigd voor een gesprek, maar er was altijd wel iets. Of er was een trap in het gebouw die ik niet op kom, of ze durfden het niet aan. Na een tijdje dacht ik, ik bel het UWV.’

‘Ik kan er mijn creativiteit in kwijt’

Sjoerd kwam in aanmerking voor een garantiebaan en werd uitgenodigd voor het vacaturecafé. ‘Maar daar zag ik alleen vacatures voor bijvoorbeeld vakkenvuller of hovenier’, zegt Sjoerd. ’Dat is niks voor mij. Jobcoach Tim van Broekhoven van het WerkgeversServicepunt Rijnmond (WSPR) was daar ook en we raakten in gesprek. Er waren misschien mogelijkheden bij het WSPR zelf. Na een maand heb ik hem zelf nog eens gebeld en toen was het raak: ik kon op gesprek komen voor de functie van marketingmedewerker. In mei ben ik begonnen, ik heb een contract voor tien maanden.’ Hij heeft het naar zijn zin: ‘Tijdens mijn opleiding mediamanagement kwam ik erachter dat ik de marketingkant interessant vindt, de psychologie die erachter zit. En ik kan er mijn creativiteit in kwijt. Ik ben van plan om nog hbo richting communicatie of marketing te gaan doen.’

Nathan van Balen, marketingadviseur WerkgeversServicepunt Rijnmond:

‘Ik ben blij met de komst van Sjoerd. Hij heeft een aantal taken en werkzaamheden overgenomen, waardoor ik meer ruimte heb om zaken op te pakken waar ik eerder niet aan toe kwam. Dat komt ons werk ten goede, het is effectiever maar ook interessanter geworden! Sjoerd pakt het werk snel op, denkt goed mee en komt met eigen initiatieven.’ foto2-1

Goed mis

Na een zwaar ongeluk toen hij twintig jaar was, moest Sjoerd noodgedwongen het roer omgooien. ‘Tijdens een vakantie met vrienden in Zwitserland kreeg ik een ongeluk bij het mountainbiken. Door een doek dat los op een rooster lag, blokkeerde het voorwiel. Ik vloog van mijn fiets af en klapte tegen de bergwand. Ik voelde meteen dat het goed mis was, want ik kon vanaf mijn nek niet meer bewegen. Ik ben met een traumahelikopter naar het ziekenhuis in Bern gebracht. Daar werd vastgesteld dat ik een incomplete dwarslaesie had opgelopen door een bloeduitstorting in het ruggenmerg.’

Alles opnieuw leren

Sjoerd werd overgebracht naar Nederland en lag al met al een maand in het ziekenhuis. Sjoerd: ‘Na twee weken kon ik mijn biceps weer aanspannen, na een maand kon ik mijn tenen bewegen en na ongeveer twee maanden zelfstandig staan en een meter of tien lopen.’ Een jaar lang moest hij revalideren en alles opnieuw leren. ‘Daarna volgde een jaar van bezinning’, zegt hij. Voor het ongeluk was ik bezig met de opleiding podium- en evenemententechniek op het Grafisch Lyceum. Het was wel duidelijk dat ik iets anders moest gaan doen, een baan in deze richting in de evenementenbranche was fysiek niet meer mogelijk. Omdat Ik evenementen nog steeds leuk vond, keek ik naar andere opties: het werd de opleiding mediamanagement op het Grafisch Lyceum. Tijdens die opleiding ontdekte ik dat marketing me eigenlijk nog meer aanspreekt.’

Contact

De gemeente Rotterdam moet volgens de Participatiewet veertig garantiebanen per jaar invullen tot en met 2023. Elk cluster heeft daarin een taak. Zie je mogelijkheden voor invulling van een garantiebaan in jouw team? Neem contact op met:

Mirelle van den Berg, participatieadviseur, via 06 36 31 02 87 of m.vandenberg5@rotterdam.nl

Participatiewet

De Participatiewet is per 1 januari 2015 ingegaan en vervangt de Wet werk en bijstand en delen van de Wet sociale werkvoorziening en de Wajong. Doel van de wet is om mensen die kunnen werken, maar door hun beperking niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen, aan een baan te helpen bij een reguliere werkgever. De afspraak in het sociaal akkoord is dat tot en met 2026 in totaal 125.000 zogenoemde garantiebanen gecreëerd worden. 100.000 door particuliere werkgevers tot en met 2025 en 25.000 door de overheid tot en met 2023. Om deze garantiebanen in te vullen zijn allerlei instrumenten beschikbaar, zoals detachering, loonkostensubsidie, jobcoaching, proefplaatsing, aanpassing van de werkplek. De participatieadviseurs informeren en adviseren werkgevers in de regio Rijnmond.

Redacteur: Lilian Suurmeijer